Domov pro seniory Základní informace
Domov pro seniory je pobytová služba sociální péče poskytovaná v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou MPSV ČR č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Poslání domova pro seniory
Posláním domova pro seniory je poskytovat celoroční pobytovou sociální službu seniorům starším 65 let, kteří v důsledku svého věku a nepříznivého zdravotního stavu potřebují pravidelnou pomoc druhé osoby při uspokojování svých základních životních potřeb, jenž nelze již zajistit v domácím prostředí za pomoci rodiny, osob blízkých či jiné sociální služby.
Cíle poskytované služby
- zachování stávající soběstačnosti uživatele
- důstojnost a kvalita života každého uživatele
- prevence osamění a podpora společenských kontaktů
Cílová skupina uživatelů
Dne 21.01.2021 byla usnesením Rady města Český Těšín č. 1976/34./RM schválena Kritéria přijetí do domova pro seniory, jež navazují na platnou legislativu v oblasti sociálních služeb – zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášku MPSV ČR č. 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Domov pro seniory je určen výhradně osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Jedná se o:
- mladší seniory (65 – 80 let)
- starší seniory (nad 80 let), jejichž nepříznivý zdravotní stav vyžaduje pomoc druhé fyzické osoby
Cílovou skupinou uživatelů jsou senioři:
- s omezenou schopností zvládat běžné základní potřeby
- jejichž nepříznivý zdravotní stav vyžaduje pomoc druhé fyzické osoby
- u kterých již potřebnou pomoc a podporu nelze zajistit
- z důvodu chybějících rodinných příslušníků nebo osob blízkých
- z důvodu omezené schopnosti rodinných příslušníků a osob blízkých zajistit potřebnou pomoc a podporu
- jinými místně dostupnými terénními a ambulantními sociálními službami (např. pečovatelskou službou, osobní asistencí apod.)
Okruhy osob, kterým se pobytová služba neposkytuje
Schválená kritéria v souladu s § 91 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, stanovují okruhy osob, kterým se pobytová služba neposkytuje:
- osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení
- osobám, které nejsou schopny pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci
- osobám s opakujícími se projevy agresivního chování, které mohou ohrozit, případně ohrožují sebe a okolí pro akutní nebo nestabilizovanou duševní nemoc nebo závislost (dle lékařského posudku) anebo osobám s absencí sociálních návyků
- osobám, které v důsledku svého zdravotního stavu nebo postižení potřebují pomoc a podporu v domovech pro osoby se zdravotním postižením, v domovech se zvláštním režimem nebo v jiných zařízeních sociálních služeb, např.
- osobám s prokázaným duševním onemocněním, např. schizofrenie, psychotické poruchy, paranoidní poruchy osobnosti
- osobám trpícím Alzheimerovou chorobou nebo osobám s diagnostikovaným středně těžkým až těžkým onemocněním demencí
- osobám s mentálním postižením
- osobám, jejichž smyslové postižení je ve formě úplné ztráty zraku nebo sluchu
- osobám závislým na speciální dietě (mimo šetřící a diabetické), např. bezlepkové nebo osobám vyžadujícím vegetariánskou stravu
- osobám, které chtějí přijetím do domova pro seniory řešit pouze bytovou nebo rodinnou situaci
- osobám požadujícím stálou osobní asistenci (služba se poskytuje nepřetržitě, tzn. že je na pracovišti zajištěna stálá přítomnost personálu v nepřetržitém pracovním režimu, avšak nelze po celou tuto dobu zajistit požadavek nepřetržité přítomnosti personálu 24 hod. denně u každé jednotlivé osoby přímo na pokoji
Zásady poskytované služby
- Individuální přístup – zajišťujeme potřeby a cíle uživatele s ohledem na jedinečnost každé osoby, naší snahou je co nejvíce přizpůsobit službu uživateli
- Ochrana a respektování lidských práv a důstojnosti – všichni zaměstnanci respektují a dodržují lidská práva a svobody zapsané v Listině základních práv a svobod, k uživatelům se chovají s úctou a respektem
- Respektování svobodné volby uživatele – plně respektujeme vlastní vůli a svobodné rozhodnutí uživatele při poskytování sociální služby
- Aktivizace – uživatel je aktivně zapojován do poskytovaných činností služby dle vlastních schopností a možností. Naší snahou je předcházet zvyšování závislosti uživatele na poskytované službě
- Profesionalita poskytovaných služeb – všichni zaměstnanci splňují odbornou způsobilost k výkonu povolání a jsou zapojeni do dalšího průběžného vzdělávání
Organizace má vytvořen Etický kodex zaměstnanců organizace, který určuje žádoucí standardy chování všech zaměstnanců a informuje uživatele i veřejnost o chování, které jsou oprávněni od zaměstnanců očekávat. Je základním dokumentem principů morálky, pracovního chování a zaměstnanecké kultury.
Katalog volnočasových aktivitKronika 2023Kronika 2022Kronika 2021Kronika 2020Kronika 2019 Kronika 2018